top of page

רציונליות, מזל וקריירה – מה הקשר בין המזל לתהליכי גיוס?

מה מגייסים יכולים ללמוד מנפוליאון? האם מזל היא מילה גסה? לרגל יום הולדתי, זמן ל"חמסה חמסה" – בואו נדבר על המקום של המזל בתהליכי גיוס

אנשים מתפלאים לשמוע שאני שואבת השראה ממצביא צרפתי; מה למגייסת בכירים למנהלת חברת גיוס בוטיקית ולנפוליאון בונפרטה? ובכן, האגדה מספרת שהאסטרטגיה שלו לבחירת גנרלים היתה לא שגרתית: הוא היה עומד על ראש ההר, צופה בקרבות ומנסה לאתר את החיילים שהכדור שרק סמוך לאוזניהם או את אלו שניצלו מפגיעה ישירה של פגז טועה, הוא היה מכנה אותם "בעלי המזל", ורצה אותם לצידו.

אין ספק שהדרך של נפוליאון לבחירת קצינים בכירים היתה מיוחדת, וגם אי אפשר להתווכח עם העובדה שהוא היה גדול המצביאים בהיסטוריה העולמית, אבל מה שבטוח הוא שאי אפשר להתעלם מהמילה שכמעט הפכה לגסה בימינו: מזל.

מילה גסה או חלק מתהליך הגיוס?

כולנו בעולם המערבי זוכים לחיות בתרבות שבה השיח הרבה יותר פתוח, מקבל ומכיל ממה שהיה בעבר. היום הרבה יותר מקובל שאדם משתף בכך שהוא מחפש עבודה תוך כדי עבודה אחרת ובחוגים רבים זו כלל אינה בושה לשתף אם אתה מובטל. לצד כל זאת, במסדרונות החברות המצליחות ביותר בארץ, יש מילה שנחשבת לפחות מקובלת; ניחשתם נכון: מזל.

היום יש תחשיבים, תזרימים, מסמכי הנחיה,Plan A Plan B סטנדרטים או במילה אחת: רציונליות. מה לכל זה ולמזל? אנחנו נמצאים פה בעולם העסקי המושכל, כך שרבים חושבים שאפשר לבודד את המזל ויד המקרה מהמשוואה. אני כאן כדי לומר שעם כל הכבוד לתהליכים מושכלים ורציונליים, אי אפשר להתעלם מהמזל והשפעתו עלינו כמגייסים ועל המועמדים בדרכם. אז כן, אני מוכנה להסתכן ולומר את האמירה הלא פופולרית: המזל משחק תפקיד בכל גיוס וגיוס.

מזל רע או ניהול קריירה כושל?

לכולנו, בכל תהליך, בין אם מדובר בארגון מפגש עם חברים או מהלך קריירה חשוב, מעבדים מידע רב בתהליך. אנחנו נוטים לייחס סיבות להתנהגות של אחרים וכן להתנהגות שלנו, הפסיכולוגיה קוראת לתהליך הזה "ייחוס סיבה", תהליך המתבסס על הסקת מסקנות בנוגע לסיבות.

כבר מעל ל-50 שנים נערכים מחקרים על נושא ייחוס הסיבה והאחריות האישית שאנשים לוקחים על המעשים שלהם, אם יש מסקנה מכל אותם מחקרים, שכולנו יכולים לקחת איתנו לחיי היום יום, היא בעיני זו: אנשים שיודעים לקחת אחריות על המעשים שלהם, להסיק מסקנות לגבי תוצאות ההתנהגות שלכם ולהבין אם הם אחראים לתוצאה הפחות רצויה הם יוכלו להגיע להצלחה גדולה יותר. אנשים שמייחסים את התוצאות בחייהם לאחרים ולא לוקחים אחריות פחות מצליחים ,מכירים את "אכלו לי " "שתו לי "והתקדמות מהם והלאה ; זה טבעי: אם אין לך אחריות על גורלך, כיצד תוכל לקדם מהלכים אמיתיים?

חמסה חמסה – תפקידו של המזל בתהליכי הגיוס

אני מעודדת כל מועמד ומועמד לקחת אחריות על עצמו בתהליך החיפוש וניהול הקריירה. עם זאת, אני יודעת להזכיר שהמזל משחק חלק בכל גיוס. חזיתי בצד במועמדות מושלמות ומועמדים ללא רבב שלא התקבלו למשרה הנחשקת, שהתאימה להם במדויק. מדוע?

המנכ"ל "הביא" מועמד שהכיר מחברה קודמת

המשרה בוטלה בגלל שה-Global מחו"ל הצהיר על "עוצר "גיוסים

ועוד אינסוף סיבות לשינוי, דחייה וביטול שמשפיעות על אלפי קריירות מידי שנה. אני יכולה לומר שגם אם תהליך ניהול הקריירה היה אידיאלי, הוא לא יכול לבטל את ההשפעות של המזל ויד המקרה. כמו שאני אומרת, המזל אף פעם לא מזיק אבל יכול לתרום.

אתה יכול להיות הכי טוב, מוכשר, מנוסה – אבל בפועל המזל גם עושה את העבודה שלו, ואת זה אני אומרת בתור אישה שידועה כפרקטית .

היקום מריע למעשים

אקדים ואומר: הרציונליות מעולה לתהליך ניהול קריירה מוצלח והיא בכלל עיקרון שאני דוגלת בו. עם כל הכבוד למזל, גם אם נכשלתם בגדול או נתקלתם באכזבה חסרת תקדים, אני מעודדת אתכם להמשיך במסע ובעשייה לעבר קידום הקריירה. הגיע הזמן שאבשר לכם:

אין רעיונות טובים

אין מחשבות טובות

אז מה יש באמת? ביצועים פורצי דרך ועבודה טובה. המזל בסוף יגיע רק לאלו שיעשו את זה. אני הראשונה שאנחם אדם שלא יתקבל לתפקיד, ויכולה לומר שזה לא היה במזל שלהם. אבל יש את אלו שיקבלו את הדחייה כסימן להסתגר בבית עם הנטפליקס והגלידה – בכזה מקרה, חוסר ההתקדמות לא תהיה באשמת המזל, אלא בגלל חוסר הפרואקטיביות שלהם.

אז עם כל הכבוד למזל וליד המקרה, חשוב לזכור שהקריירה והעתיד שלנו בידינו, גם אם הם מושפעים משלל משתנים, גם אם הרוחות חזקות – אנחנו אלו שמנווטים את הספינה ולא כדאי לעזוב את ההגה בדרך ליעד הנכסף.

אז מה זה בכלל מזל?

אשמח לפרוט בפניכם את כל המרכיבים שיוצרים את המזל שלנו:

מקום: חשוב לעבוד במציאת המקום המפרה והמקדם ביותר. לא להיות שקוע במיקום נוכחי, אלא להיות בחיפוש אחרי המקום הנכון לך. כשההזדמנות מגיעה, היא מגיעה למי שנמצא במקום שיכול לקלוט אותה

זמן: להשקיע את הזמן בטיפוח ופיתוח הקריירה. כן, לכולנו יש ימים ושבועות עמוסים, אבל אסור להזניח את הקריירה לאורך זמן, גם אם כרגע נוח.זמן לתכנן, לפעול , להיות פרואקטיבי

לימוד: ללמוד מכל מה שנקרה בדרכך במהלך הקריירה. מההזדמנויות, מהאכזבות , מהסביבה ,כל יום הוא לימוד

מה עומד מאחורי ה"מזל טוב"?

אז לרגל יום הולדת 55 אני עוצרת להודות למשפחה, לקולגות, לעובדים, ללקוחות ולמועמדים שמאפשרים לי את היצירתיות הזו והיכולת לעשות את החיבורים הנכונים; אין לי ספק שזה הייעוד שלי והמתנה שקיבלתי בחיי. מאחלת לעצמי להמשיך להיות השליחה של הארגונים והמועמדים למציאות הנכונות ולכם? אני מאחלת רק מזל במציאת המשרה הבאה, ולהצליח בגיוס המועמד הנכון.


Featured Posts
בקרוב יהיו כאן פוסטים ששווה לחכות להם!
שווה להמשיך ולעקוב...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
אין עדיין תגים.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page