בחירות לא פשוטות: על הקשר בין פיאסקו הבחירות בישראל לשוק העבודה החדש


כל בקבוקי השמפניה שנפתחו בליל ה-10 לאפריל כבר מזמן יבשו ונראה שהמדינה הולכת לקראת בחירות חוזרות. זמן טוב לדבר על בחירות חכמות בגיוס, כאלו שנראות טוב גם בטווח הארוך

כולם מדברים על הבחירות החוזרות שהמדינה כנראה צועדת לקראתן; לי אין מנדט לפרש מהלכים פוליטיים, אני רק יכולה להבחין שמדובר בשלל כוחות עוצמתיים שנמצאים בצומת סבוכה ולקבל השראה מהתהליכים שקורים במדינה כדי לחלוק כמה תובנות ומחשבות בנוגע לבחירות נכונות.

ההרהורים על נושא הבחירות הובילו אותי לחשוב על המקצוע שבחרתי בו – גיוס והשמת בכירים, שהוא במהותו מקצוע של בחירות:

אני יום יום יוצאת למסעות ציד של המועמדים הטובים ביותר, ברשתות פי שנהוג לקרוא לזה כיום - Sourcing, כדי למצוא את הכרישים הגדולים והמוכשרים ששוחים באוקיאנוס הכחול והם מצרך מבוקש בשוק. אין ספק שגם פה יש משוואה מרובת אילוצים סבוכים, אנושיים ומורכבים שצריך למצוא את הפתרון הטוב ביותר עבורם.

הגורמים שמתחת לפני השטח שמשחקים תפקיד גדול בתהליך הבחירה

כשיוצאים למסע של איתור מועמד מנצח, כולם מגויסים יחדיו לאותה מטרה, אך למרות כל הכוונות הטובות צצות ההטיות שמשפיעות על תהליך הגיוס ויכולות לעוור גם את האדם האובייקטיבי ביותר. קיימות ההטיות האישיות שרבים כבר מכירים ומנסים "להתחסן" בפניהן, בעוד שעבור מגייסים ממולחים מדובר ברוטינה, עבור מנהלים מגייסים לעיתים הבחירה ללא הטיה אישית היא אתגר, לאור העובדה שהם לא תמיד עוברים את ההכשרות הנחוצות כדי לגייס בצורה יותר מודעת.

לצידן של ההטעיות האישיות, קיימות ההטיות הארגוניות שיכולות לחרוץ את גורלו של תהליך הגיוס: הן קשורות בתרבות הארגונית, בהרגלים שיש את אלו שמעוניינים לקבע או פשוט חוששים לשנות. אלו אותן המסורות שהוטמעו בארגון ולאף אחד אין אומץ לבוא ולומר שאולי הן לא רלוונטיות בשוק העבודה החדש.

ההטיות הללו פחות מדוברות מההטיות האישיות, אך הן משפיעות על תהליך הגיוס לא פחות ועלולות לבלום את הגיוס שישרת את הארגון בצורה הטובה ביותר.

גם מחפשי העבודה מתמודדים עם בחירות לא פשוטות, הבחירה של הצעד הבא בקריירה היא לא החלטה קלה. גם האנשים הרציונליים והמשכילים ביותר מגיעים לתהליך וצריכים להתמודד עם מערך שלם של אמונות, ערכים וחינוך שקיבלנו ורגשות כמו הפחד להישאר לא מועסק, התמודדות עם בטחון עצמי וכן דימוי עצמי.

גיוסים שמנצחים את כל המשוואות

כבר ציינתי את ההטיות הארגוניות, כל המאפיינים האישיים של המועמד ולצידם קיימים עוד שלל אילוצים אקסוגניים ואנדוגניים שמשפיעים על התהליך:

  • התקציב של הארגון למשכורת במשרה המדוברת

  • הזמינות שנדרשת לארגון אל מול הזמינות שהמועמד יכול לספק

  • טביעת האצבע הייחודית הנדרשת להצלחה בתפקיד

ואלו, רק על קצה המזלג, כל הפרטים הקטנים שיוצרים את המשוואה הגדולה והמורכבת שצריך להבין כיצד להפיק ממנה את המיטב, כשאנחנו עובדים עם מנעד כל כך גדול של אילוצים וגורמים. כאן בדיוק אני והעובדות במשרד עושות את הקסם שלנו והופכות משוואות בחמישה נעלמים שנראית בלתי פתירה לתרגיל שאפשר לפתור ולהבין בדיוק את המ.ש.ל – מה שצריך להוכיח-המועמד האידיאלי

אז איך לבחור מועמד מנצח?

בכל הנוגע לבחירות לראשות הממשלה, אני רק מקווה שהמשבר ייפתר בקרוב ואין לי, אישית, פתרון עבורו, אבל עבור בחירה של מועמד מנצח לארגון, אני שמחה לחלוק מהמומחיות והניסיון שלי.

שוק העבודה החדש כבר כאן, וארגונים שלא יעצרו לחשוב על ההטיות שלהם ולא יחשבו איך ליצור תרבות ארגונית חדשה ומיתוג מעסיק עדכני יישארו מאחור. כיום ברור שחלק ממיתוג המעסיק הוא לא רק לשדרג את הלוגו ולהזמין למטבח חטיפים יותר שווים, אלא לב ליבו הוא להשאיר מאחור מסורות שכבר לא משרתות את הארגון ולהוביל את החברה למקום שבו המועמדים ירצו להגיע אליה ויראו בה מותג שהם יכולים לגדול בו.

נתתם את הדעת למסורות שמשפיעות על הגיוס? מעולה! עכשיו הזמן להסתכל חמש שנים קדימה; בקולגה אנחנו דוגלות בגישת ה"רואים רחוק מגייסים קרוב":

מכיוון שאנחנו חיים את שוק העבודה החדש, זה נחוץ לגייס את המועמדים שיהיו מועילים לארגון בעוד חמש שנים ולגשת לתהליך עצמו כשאנחנו לא מסתכלים רק על היום ומחר, אלא מתמקדים באנשים שיכולים להיות וורסטיליים ולהשתנות איתנו. הארגון בוודאי ישתנה, כי כולנו יודעים שהכל דינמי כיום, לכן המחשבה על העתיד חיונית.

גם למועמדים עצמם אני מסבירה שהם יצטרכו להשתנות, ללמוד דברים חדשים ולייצר דברים חדשים – מה שהיה הוא לא מה שיהיה!

שמחה להודיע למורים שלי למתמטיקה שהם הצליחו! בכל יום אני מתמודדת עם משוואות מרובות אילוצים פונקציות מסובכות ותסבוכת של תרגילים.

מאחלת לכל הארגונים ולמועמדים בחירות טובות!


Featured Posts
Posts Are Coming Soon
Stay tuned...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
  • Facebook Basic Black
  • LinkedIn Basic Black